Skip to content

Onboarding tijdens thuiswerken -
onpersoonlijk of toch niet?

Starten met een nieuwe baan tijdens thuiswerken betekent: zoomen, zoomen en nog meer zoomen. Nieuwe collega’s ontmoet je niet meer bij de koffieautomaat of vrijmibo en dat is jammer. Naast een eerste indruk kan je elkaar minder snel vinden dan voorheen. Hoe ontdekt de newbie zijn of haar rol in het team? En laten we eerlijk zijn, hoe vaak wordt een welkomstberichtje op intranet echt gelezen?

Door al het bovenstaande kan de kersverse medewerker zich minder verbonden voelen met het bedrijf. En verbondenheid is juist wat zorgt voor een tevreden medewerker in een duurzaam dienstverband. 

inkijkje banner

Doe het anders met Inkijkje

Nieuwe medewerkers introduceren zich op een leuke, innovatieve en creatieve manier met Inkijkje. Zelfs op afstand een echte ijsbreker! Andere collega’s kunnen met gemak een invalshoek vinden om een praatje aan te knopen, ook als je niet in hetzelfde team werkt. Een warm welkom en een vliegende start in de nieuwe functie, zonder “verplichte online koffietjes”.

Wanneer je met Inkijkje werkt:

  • introduceer je nieuwe medewerkers op een innovatieve en creatieve manier aan de rest van de organisatie 
  • leer je de persoon achter de medewerker kennen en laat je als management zien dat die persoon belangrijk is
  • krijgen medewerkers die verder uit elkaar staan de kans om elkaar te leren kennen – zonder kostbare tijd te verliezen
  • komt er een einde aan geforceerde online welkomst-koffietjes
  • snappen collega’s van elkaar waar hun sterktes / zwaktes liggen en hebben zij een handleiding om hiermee om te gaan. 
  • verandert intranet naar een persoonlijker medium door het Inkijkje portfolio bij de contactgegevens te plaatsen
inkijkje

Hoe gaat het in zijn werk?

  1. De nieuwe medewerkers gaan zelfstandig aan de slag met inzichtelijke opdrachten
  2. Tijd om de nieuwe starters te ontmoeten!  Een klasje onder Inkijkje’s begeleiding daagt de nieuwe medewerkers uit om nog meer de diepte in te gaan. Een leuke leerzame middag waarin ze elkaar leren kennen en helpen zichzelf nog beter te leren kennen. Voor elkaar fungeren ze als frisse onafhankelijke blik. 
  3. Een week later hebben al deze inzichten een podium gekregen in hun eigen Inkijkje – volledig in huisstijl van de organisatie. 
  4. De starter introduceert zichzelf met het Inkijkje aan alle collega’s via één klik.
  5. Plaats het Inkijkje in de contactgegevens van de werknemer op intranet om persoonlijke interactie te stimuleren.

*Starten nieuwe medewerkers individueel in plaats van in groepen? Dan is het traject ook individueel en digitaal te volgen. 

Vraagtekens? Laat mij deze proberen weg te nemen.

Er is geen interactie zoals je wel hebt met virtuele koffietjes

Interactie is belangrijk! Het Inkijkje zorgt er juist voor dat die interactie ontstaat ook buiten je team. Het is onmogelijk om met het hele bedrijf koffietjes te doen. Op deze manier zijn er meer aanknopingspunten voor een gesprek wat niet alleen op werk gefocust is, maar ook op persoonlijkheid.

We hebben al een programma waarin we nieuwe collega’s laten kennismaken

Goed dat jullie daarmee bezig zijn! Met Inkijkje bereik je naast het directe team van nieuwe collega’s ook de rest van het bedrijf. Onboarding wordt daardoor verder getrokken dan de directe omgeving van de nieuwe collega.

Inkijkje werkt altijd op maat. Wil je de inzichten uit het huidige programma een podium geven, zodat je de rest van de organisatie ook mee laat kijken? Neem dan contact op voor de mogelijkheden.

Willen medewerkers zoveel persoonlijke info geven?

De medewerker bepaalt zelf wat er in het portfolio komt. Daarnaast is het een privé link, dus niemand buiten het bedrijf heeft toegang tot de Inkijkjes.

Nieuwe medewerkers starten niet in klasjes

Het Inkijkje traject kan ook als één op één traject gevolgd worden. Na de zelfstandige opdrachten volgt er een coachsessie waarin de inhoud van het Inkijkje concreet gemaakt wordt. 

Verras

Nieuwsgierig?

All rights reserved © Sabine Rikkers